Preţul real ale automobilelor noi din UE (cel anunţat din care se scade inflaţia) a scăzut în 2010, în medie, cu 2,5%, conform unui raport publicat marţi de către Comisia Europeană.
"Mă bucur să constat că, în Europa, consumatorii continuă să beneficieze de concurenţa existentă pe pieţele de vânzare a automobilelor noi şi de o scădere semnificativă a preţurilor în termeni reali", a declarat, într-un comunicat, Joaquin Almunia, vicepreşedintele Comisiei responsabile de politica în materie de concurenţă. Raportul este unul anti-trust, editat de Comisia Europeană.
De o "scădere semnificativă a preţurilor în termeni reali" au beneficiat însă, în regiunea Europei de Sud-Est, doar ungurii, unde ieftinirea reală a fost de 6,5%, slovacii, cu 17,4%, bulgarii, cu 13,5%, cehii, cu 9% şi polonezii, cu 5,6%, nu şi românii.
În România, în perioada ianuarie 2010 - ianuarie 2011, preţul real al maşinilor noi, exprimat în moneda naţională, a scăzut cu doar 2,3%, respectiv sub media UE şi mult sub rezultatele înregistrate în statele vecine.
Concurenţa este acerbă, dar programul Rabla a redus ieftinirile
Reprezentanţii industriei auto locale susţin că ieftinirea maşinilor din România, mult mai mică decât în statele vecine, ar putea fi explicată şi prin derularea programului Rabla, de reînoire a parcului auto local.
"Programul Rabla a funcţionat foarte bine, ceea ce ar putea explica de ce ieftinirile au fost sub nivelul din alte state", a declarat pentru gândul Ernest Popovici, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA).
În ceea ce priveşte concurenţa de pe piaţa locală, Popovici a subliniat că aceasta este acerbă, mai ales pe fondul unui an care nu se anunţă prea bun pentru piaţa de profil. "La finalul acestui an ne aşteptăm ca piaţa să fie cam la fel de mare ca în 2010, dacă nu chiar mai mică", a ad