PI=P1+P2+… PI1=ş∑R1xCR)+(∑RG1xCRG)+(∑S1xCS)ţxCC1, în care CS=coeficientul de serviciu de spectacole, CC1=coeficientul de complexitate a (al, în original) rolului/funcţiei în producţia 1 etc. Nu vă speriaţi, nu sînt matematici speciale, e doar formula de calcul a salariului unui angajat dintr-o instituţie de spectacole sau concerte, conform noilor norme metodologice, adoptate prin Hotărîre de Guvern pe 10 decembrie 2008. Nu cu mult înainte, la sfîrşit de noiembrie, o altă HG dădea autorităţilor finanţatoare (locale sau centrale) dreptul de a modifica discreţionar, prin simpla informare, contractele de management ale directorilor de teatre etc. (inclusiv bugetul acordat instituţiei). La începutul anului, o Ordonanţă de Urgenţă, cea care interzicea cumulul pensiei cu salariul de la stat, a pus încă o grenadă la fundamentul, şi aşa fragil, a ceea ce a însemnat pînă acum sistemul instituţiilor de spectacol. Curatul mecanism de tîmpenie Din dorinţa de a îndepărta din instituţiile de spectacol şi concerte artiştii-paraziţi, cei care, angajaţi pe perioadă nedeterminată, nu mai joacă de ani de zile, şi de a mări veniturile celor activi, Ministerul Culturii al dlui Iorgulescu, prin eforturile secretarului de stat Demeter András, a creat un nou algoritm de stabilire a retribuţiilor: cel de mai sus, suprema tentativă de obiectivare a prestaţiei artistice. Cum funcţionează? Legislaţia anterioară stabilea două categorii de salarizare (plus cea de debutant), cu un minim şi un maxim de salarizare. Acum, nivelul minim devine baza de calcul pentru fiecare salariu, acordat pentru contracte pe perioadă determinată. Comitete şi comiţii interne vor trebui să acorde un punctaj pentru activitatea anterioară a angajatului, să stabilească un punctaj de referinţă, minimul pe instituţie, să calculeze complexitatea fiecărei producţii şi a fiecărui rol şi cît de cu talent se achită fiecare