Majoritatea companiilor se folosesc de metode ingenioase prin care ştiu, în permanenţă, care sunt nevoile tale de consum şi ce produse să-ţi pună în faţă ca să cheltuieşti mai mulţi bani.
Jurnaliştii de la Business Insider au inventariat câteva metode prin care magazine ştiu, poate, mai bine decât noi, ce vrem să cumpărăm. Trucurile au fost extrase din cartea „Brandwashed: Trucuri pe care companiile le folosesc să ne manipuleze şi să ne convingă să cumpărăm“, scrisă de Martin Lindstrom.
În Statele Unite, afacerea prin care comercianţii află, fără să ştii, obiceiurile tale de consum (data mining) se ridică la 100 de miliarde de dolari. Câteva trucuri pe care le folosesc comercianţii:
1. Magazinele se folosesc de cardurile de loialitate ca să poată urmări şi prezice obiceiurile tale de consum. Tocmai de aceea se înghesuie să îţi dea astfel de carduri care, de cele mai multe ori, îţi oferă şi anumite reduceri
2. Fiecare tranzacţie pe care o faci prin cardul de credit le oferă companiilor informaţii despre obiceiurile tale de consum. De această metodă se folosesc, în special, retailerii care nu au carduri de loialitate.
3. Aplicaţiile magazinelor dezvoltate pentru telefoane mobile. Deşi pare uşor şi distractiv să cumperi cafea de la Starbucks cu ajutorul unui iPhone, datele sunt înregistrate de companie, care află imediat ce produse consumi şi cât de des o faci.
4. Facebook ştie tot ce faci pe internet. Cât timp eşti logat pe reţeaua de socializare, Facebook ştie site-urile pe care le vizitezi şi momentul în care o faci. Mai mult decât atât, un like sau un share oferă informaţii preţioase despre lucrurile care te interesează.
5. Prin binecunoscuturile „cookies“, companiile urmăresc tot ce faci pe site-urile lor. Google poate afla, însă, mai multe, fiind motor de căutare. De exemplu, ştie care sunt lucrurile de care eşti inte