Piata romaneasca este invadata cu tigari de contrabanda marca Doina, Plugaru, Fluieras, Saint George aduse clandestin din Ucraina si Republica Moldova. Estimarile arata ca bugetul pierde peste 24 de milioane de euro din cauza acestui fenomen. de DANIELA IVAN ECONOMIC/BUSINESS FRONTIERA. Granita de est se afla sub presiunea contrabandistilor cu tigari de tip Gallaher Tigarile de contrabanda lovesc in marcile din partea inferioara a pietei: Carpati, Snagov, Winchester. "Unul din doua pachete de tigari ieftine care se vinde in Romania provine din piata neagra", spune Marcel Cadar, director general la Galaxy Tobacco. El adauga ca acestea fac concurenta neloiala marcilor autohtone, deoarece se vand la preturi prohibitive. "Am vazut in magazine tigari Plugaru sau Doina, care se vand cu 13.500 de lei/pachet sau cu 14.500 de lei/pachet, in conditiile in care numai acciza reprezinta 15.000 lei/pachet", afirma Cadar. Din acest motiv, un pachet de Carpati costa 22.000 de lei, din care 15.000 de lei reprezinta acciza. Pretul tigarilor de contrabanda este redus, deoarece nu contine acciza care reprezinta mai mult de jumatate din costul unui pachet. In cazul marcii Carpati, acciza reprezinta aproape 70%. In cazul brandurilor de lux, reprezinta mai putin, circa 50%.
INTENSIFICARE. Cresterea accentuata a accizei la tigari, incepand cu 1 aprilie, a lovit si mai tare in brandurile care se adreseaza consumatorilor cu venituri mai reduse. "Ponderea accizei in pretul de vanzare cu amanuntul este mult mai mare la tigaretele ieftine decat la cele scumpe", spune Cadar. El adauga ca s-a produs o modificare chiar in structura pietei, pe de o parte, prin accentuarea vanzarii produselor contrafacute, iar, pe de alta parte, prin migrarea unor consumatori catre produsele mai scumpe in urma micsorarii diferentei de preturi.
BUGETUL. Estimarile producatorilor arata ca nivelul