Desi au schimbat-o de cinci ori in ultimii doi ani, taxa de poluare pentru autovehicule pare sa le dea, in continuare, bataie de cap guvernantilor.
De aceasta data, Comisia Europeana nu este multumita de "realizarile" autoritatilor romane in aceasta privinta, sustinand ca, in conditiile actuale, taxa este o forma de protectionism, favorizand industria auto interna, in detrimentul celei internationale.
Conform legislatiei romane in domeniu, in vigoare din februarie 2009, masinile EURO 4, cu o capacitate cilindrica de cel mult 2.000 de centimetri cubi, sunt scutite de la plata taxei de poluare in Romania, daca se inmatriculeaza pentru prima data in orice stat UE, in perioada 15 decembrie 2008 - 15 decembrie 2009. De asemenea, a fost dublata valoarea taxei pentru toate celelalte autovehicule.
Cu alte cuvinte, guvernantii romani au incercat sa dea un imbold productiei de masini, prin reducerea la zero a taxei pentru autovehicule noi din clasa celor mai putin poluante, cu o capacitate mica si medie, si, in acelasi timp, sa descurajeze importul de masini la mana a doua, sub pretextul des auzit in ultimul timp, ca nu vrem sa devenim "groapa de gunoi" a Europei.
Insa Europa nu a apreciat acest lucru si a declansat, joi, procedura de incalcare a dreptului comunitar (infringement).
Anuntul a provocat reactii violente din partea Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania. "Daca o sa se inceapa iar modificarea legislatiei, o sa fie o brambureala totala. Atunci cand s-a modificat taxa, oficialii europeni s-au uitat pe modificari si au fost de acord", s-a revoltat Ernest Popovici, seful APIA.
"Nu noi suntem cei mai mari protectionisti. Exista reguli mult mai stricte decat ce exista la noi in legislatie in alte tari ale Uniunii Europene. Din cate stiu eu, protectia industriei a