Administrarea privata va aduce cu siguranta pensii mai mari decat actualul sistem public de pensii, la fel ca in toate celelalte state care au implementat reforma pensiilor private. Avantajele pentru contributorii din sistem sunt evidente: proprietatea asupra unui cont de pensii, investirea banilor si obtinerea de randamente, precum si concurenta dintre administratori pentru randamente mai mari.
Insa statul nu aplica reforma de pensii gandindu-se la avantajele contributorilor, ci la propriile slabiciuni. Peste tot in lume, statele au ajuns sa reformeze sistemul public de pensii din cauza crizei in care acesta ajunsese. La nivel mondial, populatia imbatraneste, pensionarii traiesc tot mai mult, numarul contributorilor de asigurari sociale scade, pensia publica nu mai asigura o rata rezonabila de inlocuire a veniturilor din perioada activa, iar sistemele publice de pensii nu mai fac fata la plata pensiilor.
Toti acesti factori se intampla si in Romania. Numarul angajatilor care lucreaza cu forme legale si isi platesc contributiile sociale (CAS) a scazut aproape continuu in ultimii 17 ani, de la 8,1 milioane in 1990 la 4,6 milioane anul trecut. De mai bine de sapte ani, numarul angajatilor care cotizeaza la pensii este mai mic decat numarul pensionarilor, adica al celor care beneficiaza de aceste contributii.
Sistemul public de pensii (pay-as-you-go, adica "platesti pentru cei dinaintea ta") foloseste contributiile platite azi de salariati pentru plata pensiilor curente, fara a investi banii respectivi, ci facand o simpla redistribuire a acestora.
Din aceste motive, pensia medie a ajuns in prezent sa reprezinte ceva mai mult de o treime din salariul mediu net pe economie. La nivelul anului 2006, proportia intre pensia medie de asigurari sociale de stat si salariul mediu net pe economie era de circa 36%.
Cu alte cuvinte, dupa o viata de munc