Companiile Grup Feroviar Român, RCCF Trans şi Viaterra Spedition vor plăti în total 785.000 de lei pe an pentru cei aproape 320 de kilometri de infrastructură.
La sfârşitul săptămânii trecute, Bursa Română de Mărfuri a găzduit trei licitaţii prin care CFR SA, administratorul public al infrastructurii feroviare, a scos la închiriere mai multe linii de cale ferată. De pe urma acestor proceduri, CFR are numai de câştigat, pentru că sumele cu care au fost adjudecate liniile sunt sensibil mai mari decât cele anunţate la pornirea licitaţiilor, dar şi pentru că nu-şi va mai bate capul cu administrarea celor 318,5 kilometri de cale ferată pe care le cedează, pentru patru ani, partenerilor privaţi.
Ei se vor ocupa atât de întreţinerea şi (mai ales) de paza infrastructurii, cât şi de salariaţii pe care sunt obligaţi, prin contractul de închiriere, să-i angajeze.Aşadar, pentru CFR SA închirierea liniilor este o bună afacere. De partea cealaltă, însă, particularii sunt ceva mai prudenţi şi spun că depinde de foarte mulţi factori pentru a vedea dacă vor ieşi pe plus sau nu.
„Principalul avantaj este că, pe aceste linii, noi suntem cei care vor încasa taxa de utilizare a infrastructurii, iar transportatori sunt încă destui. Dezavantajele vin din concurenţa dură pe care o fac transportatorii rutieri pe acele rute", ne-au declarat, în pauzele dintre şedinţele de licitaţie, reprezentanţii companiilor feroviare private.
Până la urmă, de ce este avantajos pentru un particular să administreze şi liniile ferate, nu doar locomotivele şi vagoanele proprii? „În primul rând, o infrastructură degradată este riscantă şi poate dăuna materialului rulant. Dacă ştim că o întreţinem noi, e cu totul altceva. În al doilea rând, scad riscurile de a întârzia distribuţia mărfurilor la clienţi sau de a înregistra întârzieri la călători, şi asta contează mult în relaţiile noas