Cei care vor sa depuna contestatii in procedurile de achizitii publice nu mai pot opta intre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor si instanta de judecata, ci doar CNSC va primi contestatii, potrivit Legii de aprobare a OUG 76/2010 publicata in Monitorul Oficial din 31 decembrie 2010. Astfel, contractele vor fi incheiate dupa pronuntarea deciziei de catre CNSC iar contestatarii se pot adresa justitiei pentru a ataca decizia CNSC. Prin aceste modificari autoritatile au dorit sa combata fenomenul prelungirii cu luni de zile a unei decizii referitoare la o contestatie, cu efecte negative asupra incheierii contractelor si derularii acestora, potrivit unor surse guvernamentale consultate de HotNews.ro.
Birocratia legislativa in domeniul achizitiilor publice in general si, in particular, procesul greoi al analizarii contestatiilor au fost acuzate, in ultimii ani, de numerosi beneficiari ai fondurilor europene ca fiind principalele vinovate de incheierea tarzie a contractelor ceea ce conduce implicit la derularea cu intarziere a lucrarilor/activitatilor si efectuarea cu intarziere a platilor.
Pe scurt, toate acestea duc la atragerea cu intarziere a fondurilor europene si explica, intr-o anumita masura, decalajul dintre proiectele aprobate - contractele incheiate - platile efectuate. Problemele au fost resimtite mai ales in cazul unor mari proiecte de infrastructura de transport si mediu, procedurile achizitiilor publice, inclusiv cele de solutionare a contestatiilor, fiind vorba despre sume mari in cadrul unor contracte care au stat in stand-by mai multe luni, asteptand hotararile din justitie.
Vezi detalii despre proiecte intarziate din cauza contestatiilor, aici.
In plus, problema "abuzului de contestatii" a atras si atentia Consiliului Concurentei, care a decis ca va "intra pe fir" la verificarea procedurilor de achizi