Comisia Europeană vrea să oblige companiile aeriene din întreaga lume să plătească pentru poluare. Operatorii din SUA ameninţă că vor sista zborurile spre UE. De câteva luni, pe piaţa operatorilor aerieni mocneşte un conflict care ar putea duce la un dezastru comercial.
În linie cu politica îndrăzneaţă de mediu a Comisiei Europene, autorităţile de la Bruxelles au decis ca, de la 1 ianuarie 2012, şi companiile aeriene să intre în rândul celor care trebuie să cumpere certificate de emisii de dioxid de carbon, alături de cele din energie şi industrie. Aceasta deoarece sectorul transporturilor se numără printre principalele surse de poluare ale planetei.
Mecanismul de certificate de emisii este menit să încurajeze companiile să investească pentru reducerea poluării, să diminueze consumul de carburanţi şi să utilizeze biocombustibili. Astfel, ele trebuie să cumpere un număr de certificate echivalent cu tonele de dioxid de carbon pe care le emit.
Ameninţări din toate părţile
Dacă poluează mai puţin, companiile pot vinde aceste documente. Însă includerea unei companii în această schemă îi majorează consistent costurile. În prezent, un certificat de emisii valorează circa 10 euro pe piaţa europeană, dar în urmă cu trei ani costa peste 30 de euro.
Comisia Europeană a inclus aici operatorii aerieni din întreaga lume, ceea ce i-a nemulţumit pe toţi cei care nu provin din Uniunea Europeană. Argumentul Comisiei este că poluarea se face pe teritoriul UE, în timp ce operatorii din afara spaţiului comunitar spun că nimeni nu îi poate forţa să intre sub incidenţa legilor europene.
Companii din SUA, China, Japonia, Brazilia şi multe alte state au ameninţat că-şi vor întrerupe zborurile spre şi dinspre UE, ceea ce ar însemna un coşmar pentru întreaga planetă. În ultimele zile, conflictul a luat amploare. Congresul american a decis ca operatorii din S