Criza economică a atins, cum era de așteptat, și producția de carte din România. Dacă producția de titluri noi a înregistrat totuși o creștere, nu același lucru se poate spune și despre reeditările unor volume. Sursa: Codrin Prisecaru
Potrivit unui studiu realizat prin programul PROEDIT, în beneficiul Uniunii Editorilor din România (UER), între 2009 şi 2012, producţia de titluri de carte noi a crescut cu peste 2.000 de titluri anual.
În schimb, tirajul mediu a scăzut la aproximativ de 1.500 de exemplare per titlu. Producţia de titluri de carte de autori români a crescut cu aproape 10 procente de la începutul crizei, precum și ceea de titluri de carte de autori străini.
În ceea ce priveşte producţia de carte în număr de exemplare, s-a înregistrat o scădere considerabilă, în medie de 30.000 de volume. Cea mai dramatică lovitură pe care criza a dat-o pieţei editoriale din România a fost vizibilă în domeniul producţiei de carte în număr de exemplare vândute, care s-a înjumătăţit.
Editorii îşi definesc problemele
Cele mai multe cărți au fost vândute prin rețeaua librăriilor, locul doi fiind ocupat de supermarket-uri şi angro, apoi de târguri şi expoziţii. Cele mai importante probleme ale domeniului editorial din România au fost considerate lipsa de interes a publicului (15%), lipsa de capital (11%) şi vânzările slabe şi taxele şi impozitele mari (10%).
Cele mai importante domenii de editare din România pe timp de criză au fost ştiinţele umane şi sociale, cele ştiinţifice şi tehnice, şi, la egalitate, manualele şi volumele de drept şi de ştiinţe economice. Pe locul patru s-au situat cărţile de religie şi acelea dedicate copiilor şi tineretului.
"Felul în care editurile s-au repliat în lupta împotriva crizei a fost prin scăderea tirajelor – s-a trecut de la un tiraj mediu de 3000 de exemplare la unul de 1500 de exemplare. În acelaşi timp,