Un proiect de lege pus în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne va aplica o directivă europeană din 2011, care prevede ca statele Uniunii să aibă acces comun la bazele de date cu autovehicule şi proprietarii acestora, pentru a putea astfel pune în aplicare amenzile pentru contravenţii la Codul Rutier.
Când va fi aprobată legea, şoferii români amendaţi în străinătate, în state UE, nu vor mai putea ignora amenzile, pentru că le vor primi în plic, acasă. În acelaşi timp, poliţiştii români vor putea trimite amenzile în plic, acasă, şoferilor străini care sunt surprinşi că încalcă legea în România. Până acum, dacă un şofer român era surprins de radar sau de camerele video încălcând regulile de circulaţie în străinătate, putea să ignore liniştit pedeapsa. Reciproca era valabilă în România, pentru şoferii străini.
Statele care nu fac parte din acest acord european sunt Marea Britanie, Danemarca, Irlanda şi Irlanda de Nord.
Schimbul de date va avea loc automatizat, prin intermediul platformei electronice EUCARIS. În România, instituţia responsabilă pentru administrarea acestei baze de date va fi Direcţia de Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din MAI, iar poliţiştii din statele UE vor avea acces liber să caute în datele din Registrul Naţional de Evidenţă a Permiselor de Conducere şi a Vehiculelor Înmatriculate. Poliţiştii români vor putea şi ei accesa bazele de date similare ale altor state, după ce un şofer care conduce un autovehicul înmatriculat în străinătate este surprins cu mijloace tehnice omologate sau dacă autovehiculul face obiectul unei investigaţii în România.
Încălcările Codului Rutier care fac obiectul acestei legi şi pentru care şoferii străini prinşi că încalcă legea în alte state UE vor fi amendaţi sunt următoarele: excesul de viteză; nefolosirea centurii de siguranţă; nerespectarea se