O bijuterie a secolului XIX, Gara Iţcani din municipiul Suceava a fost lăsată în paragină. Deşi este monument istoric, în ultimii zeci de ani pentru renovarea clădirii nu a fost alocat niciun leu.
Geamurile sunt sparte, casele de bilete închise, pereţii scorojiţi, treptele sfărâmate. Fonduri pentru reabilitarea imobilului nu au mai fost alocate de zeci de ani şi nici planuri de refacere nu există. Persoanele care trec pentru prima dată prin Gara Suceava Nord au impresia că aceasta este în construcţie datorită unor stâlpi groşi de lemn ce formează un fel de schelă pe peron. Însă sunt doar piloni de susţinere pentru a preveni prăbuşirea acoperişului clădirii şi sunt fixaţi acolo de cel puţin zece ani. Ultimele reparaţii generale s-au făcut în urmă cu aproximativ 35 de ani.
Clădirea a fost construită de austro-ungari în 1869, iar acum este declarată monument istoric, deşi cu greu mai poate fi recunoscută măreţia sa de altădată. Numai o parte din tavan poartă urmele unei bijuterii arhitecturale de secol XIX. Cât timp cealaltă gară mare din Suceava, Burdujeni, a fost în reconstrucţie, în cea din Iţcani au oprit toate trenurile ce traversau localitatea.
Deşi acum circulă mai puţine garnituri, unele dintre ele sunt destul de importante, fiind chiar şi trenuri internaţionale. La Iţcani se schimbă locomotivele, se scot sau se adaugă vagoane, punctul fiind unul important pentru circulaţia feroviară. Foto Gara Iţcani
Peisajul pe care îl văd călătorii care poposesc în gară este deplorabil: acoperiş susţinut de piloni de lemn, hăinuţe de copil atârnate la o fereastră de deasupra, peron cu asfalt crăpat şi denivelări, trepte sfărâmate, chioşcuri părăsite, geamuri sparte, toaletă încuiată, ţâşnitoare secătuită, aurolaci, câini vagabonzi, becuri sparte, mizerie.
În urmă cu doi ani, un vânt puternic a spulberat acoperişul de tablă al edificiului. Tencu