Din valoarea totala la care a ajuns piata gazelor anul trecut, o cincime a fost acaparata de 13 firme care fac comert cu gaze naturale. In 2006, procentajul obtinut de acest tip de afaceri pe piata libera, adica pe piata dedicata consumatorilor finali, a ajuns la 20,15%. In bani, acest procent inseamna afaceri de 800 de milioane de euro pentru 13 firme.
Tinand cont de similitudinile dintre piata gazelor si cea a energiei electrice sunt evidente, intrebarea care se ridica este daca pe viitor s-ar putea crea situatii asemanatoare celor inregistrate pe piata energiei, care in ultimul an a fost scena celor mai multe conflicte atat cu influente politice, cat si economice.
"Situatia de pe piata gazelor naturale inca nu este atat de grava ca pe piata energiei electrice", spun reprezentantii E.ON Gaz Romania, compania de distributie si furnizare a gazelor naturale intrata in portofoliul grupului german de utilitati E.ON.
Totusi, situatia se poate agrava din cauza unui factor prezentat de oficialii companiei E.ON Gaz Romania.
"Din 2006, devine din ce in ce mai dificila achizitionarea de volume suficiente de gaze naturale din surse interne. Pentru piata captiva, E.ON Gaz Romania achizitioneaza peste 50% de la producatorii interni, la pretul stabilit de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul gazelor Naturale (ANRGN). Acest pret de productie interna stabilit pentru E.ON Gaz poate fi mai scazut decat cel pe care il pot primi producatorii pe piata eligibila. Daca producatorii pot primi preturi mai mari pe piata eligibila decat de la noi, devine mai atractiv pentru ei sa vanda gazele de care dispun pe piata eligibila", explica sursele citate. Rezultatul logic al acestui lucru este scaderea disponibilului de gaze pentru piata captiva. Pe de alta parte, daca E.ON Gaz nu mai cumpara atat de mult gaz intern, ramane mai mult disponibil trade