EXPERIMENT Luni-seară, în spectacolul „Copilul rece“ de la Nottara, cei opt actori au întruchipat, prin rotaţie, nu mai puţin de 24 de roluri, la alegerea publicului
Spectacolul „Copilul rece“, regizat de Catinca Drăgănescu după o piesă a dramaturgului german Marius von Mayenburg, este o călătorie halucinantă printre tragicomediile din cuplu, în care teatrul nu ţine cont de nicio regulă şi pune destinul personajelor în mâinile spectatorilor. Cele patru cupluri urcă pe scenă, însă nu încep reprezentaţia, deoarece publicul trebuie să decidă cine ce rol va juca. Un moderator apare şi ne prezintă oferta de interpretare a fiecărui cuplu, după care ne îndeamnă să alegem. Aplauzele cele mai puternice determină câştigătorii.
Şi avem aşa: un cuplu de părinţi trecuţi de vârsta a doua, un altul cu o damă superficială şi un tată foarte grijuliu cu copilul lor, o studentă la egiptologie, o adolescentă dezinvoltă, un tânăr care-şi pune probleme existenţiale şi un altul rebel şi violent. Toate aceste roluri sunt interşanjabile între cei opt actori.
Artiştii au făcut trei rocade
După prima scenă, moderatorul îşi face din nou apariţia şi deja ştim că regulile jocului actoricesc se vor schimba. Acum trebuie să inversăm rolurile între ele. Adică cea care a interpretat-o pe adolescenta superficială are mari şanse să fie, de această dată, mama excesiv de riguroasă şi conservatoare. Unul dintre spectatori se oferă voluntar şi schimbă destinele actorilor. Bineînţeles, extremele sunt primele care fac rocadă de roluri, iar scena prinde viaţă din nou.
Ca spectator, rămâi în minte cu tipologia celorlalte roluri, care se potriveau destul de bine actorilor aşa cum au fost alese prima dată. E curios să vezi cum, după două minute petrecute în culise schimbând o bluză cu o rochie sau o pălărie cu o eşarfă, actorii poartă