Eseul lui Andrei Ujica ar putea sa fie filmul romanesc al anului, daca e sa ne luam dupa interesul presei internationale tradat de numarul textelor, spatiul acordat si epitetele folosite. "Cahiers du Cinema" publica in numarul pe iunie interviuri cu doar trei cineasti prezenti la Cannes: Apichatpong Weerasethakul, Abbas Kiarostami si Andrei Ujica.
Interviul realizat la Cannes de Patrice Blouin pentru "Cahiers cu Cinema" pleaca de la constatarea ca trei filme romanesti au facut in acest an sa se vorbeasca despre ele pe Croazeta - "Aurora", "Marti, dupa Craciun" si "Autobiografia lui Nicolae Ceausescu". De fapt, jurnalistul l-a si intrebat pe Andrei Ujica in ce relatie se afla cu "noul val" romanesc, acesta raspunzand ca si el, si cineastii "noului val" exploreaza "limitele realismului in cinema", punandu-si intrebari "despre raportul dintre reprezentare si realitate".
Andrei Ujica mai e intrebat in acest interviu pe doua pagini de ce a ales sa foloseasca numai imagini de arhiva, cum a construit o pozitie critica plecand de la imagini de propaganda, cum a decurs munca de realizare a sunetului (mare parte din imagini fiind fara sunet), cum s-a modificat viziunea sa despre Ceausescu in cursul realizarii filmului. Patrice Blouin a remarcat scena "incredibila" a intalnirii dintre Nicolae Ceausescu si Mihail Gorbaciov.
Intoarcerea lui Ceausescu de la Moscova, dupa aceasta intalnire, i-a adus aminte lui Andrei Ujica de sfarsitul filmului lui Fellini, "Casanova": "Casanova scrie in biblioteca in timp ce jos se desfasoara un bal. Coboara scarile si incepe sa se raspandeasca zvonul ca a aparut marele Casanova. Dar el nu e decat un om batran care nu mai intelege nimic din moda si de care fetele incep sa rada, pentru ca e ridicol. Ceva de genul asta se petrece si in scena cu avionul."
Anul trecut, primul film al lui Andrei Ujica, "Vid