In traducere literala, titlul ar fi "Tranzactii in marja", dar distribuitorul a preferat accesibilul "Panica pe Wall Street". Filmul de debut al lui J.C. Chandor, care a participat in 2011 in Competitia Oficiala a Festivalului de la Berlin, reface "ultima noapte de dragoste" de dinaintea izbucnirii crizei financiare din 2008. Atuul principal al filmului e distributia.
Nu poti vedea "Margin Call" fara sa nu-ti aduci aminte de "Wall Street", filmul lui Oliver Stone care i-a impresionat pana si pe acei spectatori care s-au uitat la el plini de interes fara sa inteleaga o iota din replicile lui Michael Douglas si Charlie Sheen. Dar, pentru ca filmele de azi beneficiaza de un public mult mai tanar, scenariul lui "Margin Call" e mult simplificat.
Simplificat si adaptat, de fapt, retetei thrillerului. J.C.Chandor, care a scris si scenariul, a dorit sa nu dea prea multe informatii specializate (pe care oricum multi dintre noi le stiu in mare) pentru a se concentra pe felul cum se apropie catastrofa si pentru a incerca sa schiteze o lume aflata pe marginea prapastiei.
"Margin Call" e, de fapt, o combinatie de thriller cu film de anticipatie si film catastrofa. Puneti in locul finantelor un virus care se tot extinde si caruia, pe linie valorica si ierarhica, nimeni nu-i poate veni de hac.
Sau un asteroid gigantic pe care il descopera cel mai tanar angajat al unui observator astronomic, intr-o noapte tarzie, dupa o petrecere, si a carui traiectorie e ineluctabila. Toti sefii, sefii sefilor si asa mai departe care vor veni la sediu pentru a fi informati nu vor face decat sa confirme catastrofa si sa incerce sa-si salveze pielea in ultimul moment.
Totusi, mai interesanta aici e ideea decat punerea ei in practica. Filmul nu prea are suspans nu pentru ca stim de dinainte ce se va intampla, ci pentru ca scenariului debutantului