Foto: Victor Stroe / Jurnalul Naţional Parfumeria culinară se aplică tuturor stilurilor de gastronomie: fusion, burgheză sau tradiţională, de autor sau de avangardă, moleculară. Este un gest de îndrăzneală, de personalizare, o postură care se remarcă. Este vorba despre a îmbogăţi un aliment cu un caracter diferit, care îl va face unic, singular şi va face trecerea de la “parfumul de purtat” la “parfumul de gustat”.
O franţuzoaică pasionată de mâncare, modă şi parfumuri! “E în firea lucrurilor” – veţi spune, poate. “Ce-i aşa de neobişnuit, încât să ne oprim în loc şi să ne minunăm. Ei bine, neobişnuit este faptul că Michèle Gay asociază brânzeturile fruste – precum brânza de burduf în coajă de brad sau telemeaua de oaie – cu arome suave şi decoruri care unesc, dintr-o trăsătură de penel, “haute cuisine” cu “haute couture”.
Stilist de modă – a făcut parte din echipele celebre La Potinière, L'Écureuil şi Lenôtre din Paris –, Michèle Gay urmează mai apoi cursurile Conservatorului de parfumuri (da, există şi aşa ceva!) Osmothèque, lucrând apoi cu marile case de parfumuri Chanel, Boucheron, Clarins. Născută la Lyon – “mica ţară a marii gastronomii franceze” –, Michèle se pare că are şi papilele gustative la fel de dezvoltate ca şi simţul mirosului. Aşa că pasiunea ei pentru gastronomie, pentru asocierea de mirosuri culinare şi parfumuri e cât se poate de firească. La fel cum fireşti sunt demersurile ei din ultimii ani de a promova un nou concept: “Parfumeria culinară”.
Dar ce este “parfumeria culinară”? Să o lăsăm pe Michèle Gay să răspundă acestei întrebări – aşa cum a făcut-o şi cu prilejul conferinţei pe care a susţinut-o nu demult la Bucureşti, în cadrul evenimentelor “Pasarela”, organizate de Institutul Cultural Francez. “Parfumeria culinară este arta de a transcende cotidianul pe care îl putem accesoriza pur şi simplu cu o picătură de esenţă