Televiziunile româneşti fac bani buni prin redifuzarea blockbusterelor americane. În ultimii ani, posturile TV şi-au redus volumele de achiziţii ale filmelor de mare audienţă, preferând să difuzeze producţii mai vechi, dar cu succes de public garantat. Cele patru filme din seria „Singur acasă” („Home Alone”) au fost difuzate de 37 de ori de către televiziunile noastre, în ultimii şapte ani. Este un record ameninţat de seria „Arma mortală” („Lethal Weapon”), care a cunoscut, în aceeaşi perioadă, 36 de difuzări în prime-time.
Şi alte blockbustere (filme de mare audienţă) vechi sunt redifuzate cu insistenţă. Proverbul „Repetiţia este mama învăţăturii!” nu are nicio valoare în grilele de programe TV. Redifuzarea unor asemenea blockbustere este o afacere pentru televiziuni.
Trei sunt motivele pentru care se adoptă această practică. În primul rând, preţul de achiziţie a unui blockbuster la prima difuzare este cu aproape 60% mai mare decât cel al unui film din aceeaşi categorie, dar pentru care s-a cumpărat licenţa de redifuzare.
Avantaj pentru postul TV! În al doilea rând, blockbustere precum „Die Hard”, „The Terminator”, „Rambo” sau „Tango & Cash”, deşi sunt „ştiute pe de rost” de telespectatori, asigură o audienţă rezonabilă, dar cu încasări mari de publicitate pentru televiziuni.
Aşadar, staţiile fac investiţii minime în licenţele de redifuzare şi obţin venituri maxime din vânzările de publicitate.
Radu Nicolau, director general al reţelei de distribuţie de filme New Films International, propune şi al treilea motiv pentru „avalanşa” de reluări: „Cred că filmele mai vechi sunt mai bune decât cele noi”.
Telespectatorii sunt hipnotizaţi
Nicolau spune că, începând din 2003-2004, pe fondul creşterii pieţei asiatice şi a dezvoltării reţelelor pay-tv, Hollywoodul a produs