Legislaţia trebuie modificată pentru că actualele prevederi încalcă o directivă europeană. În plus, impactul asupra mediului de afaceri a fost negativ, contrar obiectivelor urmărite de autorităţi, sistemul având „mai mulţi perdanţi decât câştigători“, după cum spun consultanţii fiscali.
Atât companiile mari, cât şi firmele mici sunt nemulţumite de aplicarea sistemului TVA la încasarea facturilor, şi nu la emitere.
Contracte anulate, creşterea costurilor administrative, evidenţele complicate şi lipsa conformării voluntare a contribuabililor care aplică TVA la încasare sunt câteva dintre problemele care au apărut odată cu aplicarea acestui sistem.
Sistemul de plată a TVA la încasarea facturilor a început să fie aplicat în România de la 1 ianuarie 2013, împreună cu sistemul de TVA existent. Noul sistem a vizat firmele care au sediul în România şi cifra de afaceri de sub 2,25 mil. lei (500.000 euro). La scurt timp de la aplicarea sistemului, companiile s-au confruntat cu probleme. Unele companii mari au decis să renunţe la colaborarea cu firmele mici pentru a evita problemele legate de cash-flow, apărute în urma aplicării noului sistem de TVA.
Ce spun oamenii de afaceri
„Vine cu întârziere această măsură, repară practic eroarea care s-a făcut. Este totuşi un pas spre mai bine, un lucru bun că oamenii pot opta. Eu consider că plata TVA la încasare nu a fost bună pentru micile companii şi că le-a creat probleme“, spune Valer Blidar, unul dintre cei mai importanţi industriaşi români, care deţine fabrica Astra Vagoane Călători din Arad.
La începutul anului, el declara că va rezilia contractele cu 400 de furnizori, firme mici, cu trei-patru angajaţi, cu care lucra pentru producţia de vagoane, din cauza măsurii ce obligă firmele mici la plata TVA la încasare.
„Cred că cel mai bine est