Calitatea lucrărilor executate de chinezi este pusă la îndoială mai ales în Europa de Est. Firmele asiatice sunt acuzate că practică preţuri de dumping. Sursa: REUTERS
Pe şantierele deschise de companiile chineze în întreaga lume, roiesc, alături de localnici, mii de chinezi, de la muncitori la ingineri şi manageri. Şi unele materiale tot din "Ţara Dragonului" sunt aduse.
La ei acasă, chinezii au construit, în 22 de ani, circa 76.000 de kilometri de autostradă şi plănuiesc extinderea reţelei cu încă 79.000 de kilometri în următorii zece ani. În Europa de Est, chinezii s-au împotmolit încă de la primul proiect. Trebuiau să construiască 50 de kilometri de autostradă între Varşovia şi Lodz pentru 300 de milioane de euro. Compania polonă de Autostrăzi estimase că execuţia acestui tronson de autostradă va costa aproape dublu faţă de oferta asiaticilor.
Compania chineză COVEC a renunţat la contract la mai puţin de un an de la demararea lucrărilor. Încă de la atribuire, au existat suspiciuni că lucrările vor fi de o calitate slabă, din cauza preţurilor de dumping practicate de chinezi, după cum reiese şi dintr-un raport al Comitetului German pentru Europa de Est. În Polonia, chinezii au încercat să lucreze cu furnizori locali, însă preţurile cerute de aceştia li s-au părut prea mari.
Probleme în Europa de Est
Potrivit lui Gabriel Ghelmegeanu, preşedintele Camerei de Comerţ româno-chineze, companiei COVEC i s-au cerut prețuri de până la trei ori mai mari față de cele existente pe piață, așa că asiaticii au decis să renunțe la proiect. Potrivit lui Ghelmegeanu, asta explică de ce autoritățile de la Beijing i-au cerut premierului Emil Boc ca firmele chineze să nu fie discriminate dacă participă la licitațiile publice organizate de statul român.
În luna decembrie a anului trecut, chinezii ratau obţinerea altor două contracte de construcţie de autos