Pornind de la ultimele rezultate SNA, am scris saptamana trecuta cate ceva despre piata de media scrisa in ansamblu, despre cotidiene si saptamanalele economice. Revin, asa cum promisesem, cu informatii despre revistele glossy de femei si ghiduri TV. Una peste alta, e un stil de presa fara incarcatura politica, dar care reprezinta principala inovatie adusa pe piata romaneasca de publisheri straini ca Ringier, Edipresse-AS sau Sanoma. E vorba de segmente cu cel putin trei competitori, cu tiraje mari si venituri la fel de mari din reclama.
Presa “moderna” a inceput sa apara in Romania in 1995-1998, cu “Avantaje” (Edipresse-AS, care pe atunci se numea RPG), “Unica” (Ringier), dar si “TV mania” (Ringier) sau “Pro TV Magazin” (PubliMedia). Lucrurile au mers din ce in ce mai bine pe cele doua segmente, de prin 1999-2000 incoace, dar iata ca tot aici vedem in ultimele cifre cele mai mari scaderi. De ce? Am gasit cateva explicatii mai jos.
Reviste glossy de femei
Piata contine doua tipuri de titluri, format A 4 si pocket. Primele au fost lansate de regula inainte de anul 2000. Cifrele care urmeaza reprezinta audienta in mii de cititori, in doua masuratori (valuri) SNA, media pe 2006 si ultimul val, octombrie 2006-octombrie 2007.
Ceea ce se intampla la reviste glossy tine de aglomeratia care s-a produs pe piata in ultimul timp. “Bolero”, “Joy” sau “Look!” sunt titluri lansate dupa 2004. Pe langa ele, a aparut si a avut succes “Glamour”, pe care inca nu il gasim in SNA, la care se adauga “Harper’s Bazaar”, “J’adore”, “Ce se intampla, doctore” si “Tango” - toate fara cifre SNA sau cu cifre partiale.
In plus, se pregatesc alte doua supertitluri internationale, “Marie Claire” (Sanoma) si “InStyle” (Attica). Chiar daca vedem peste tot scaderi de audienta, piata, in ansamblu, creste. Problema e, ca peste tot, cate dintre aceste publ