Nivelul Dunării scade continuu, iar luni cotele fluviului au ajuns la un nivel minim record pentru ultimii 30 de ani: doar 41 de centimetri. Potrivit măsurătorilor făcute de AFDJ Galaţi, în zona trecerii bac dintre Galaţi şi Tulcea (kilometrii 152-155) există o zonă de navigaţie critică, unde şenalul navigabil are, pe alocuri, adâncimi de sub opt metri.
Faptul că Dunărea este atât de jos - cu peste doi metri mai jos decât nivelul obişnuit pentru această perioadă şi cu aproape opt metri mai puţin decât în iunie 2010, când s-a atins un nivel maxim istoric - provoacă mari probleme operatorilor portuari, transportatorilor navali şi, în final, firmelor gălăţene.
Bacul spre Tulcea, fără TIR-uri
Navrom Bac Galaţi, firma care administrează transportul cu bacul peste Dunăre, între Galaţi şi Tulcea, a anunţat deja că maşinile foarte grele nu mai sunt acceptate la îmbarcare, deoarece pontonul, care ajunge cu partea dinspre mal la fundul fluviului, s-a înclinat şi se poate răsturna.
De asemenea, maşinile foarte joase nu sunt nici ele primite pe bac, dat fiind că prin schimbarea unghiului la îmbinarea podului de îmbarcare cu bacul şi cu malul s-a creat un fel de obstacol, iar vehiculele cu garda la sol mică riscă să se înţepenească.
„Dunărea face minim după minim în fiecare zi. Nu am mai văzut-o atât de scăzută", a declarat Aurel Neagu, şeful de flotă de la Navrom Bac.
În aceste condiţii, maşinile foarte grele (cum ar fi cele care transportă spre Galaţi piatră pentru construcţii din munţii Dobrogei) sunt nevoite să ocolească pe la Brăila sau chiar pe la Giurgeni-Vadu Oii, ceea ce presupune un ocol de peste 200 de kilometri.
Câţiva dintre şoferii care tocmai trecuseră Dunărea cu bacul ne-au povestit că îmbarcarea de pe malul tulcean este un pic mai dificilă decât la Galaţi din cauza apei scăzute şi că, pentru că am