Actuala conducere a Agenţiei Naţionale pentru Reglementare de Stat (ANRE) nu se remarcă printr-o activitate eficientă în domeniul de care este responsabilă, nu înţelege ce norme şi concepţii sunt necesare furnizorilor şi consumatorilor. La ANRE demult nu mai au loc dezbateri sănătoase cu participarea furnizorilor şi consumatorilor.
Pe data de 17 aprilie 2013, ANRE a declarat că „preţurile la carburanţi ar trebui să scadă: la benzină şi motorină - cu 3%, iar la gazul lichefiat – cu 15%“. Datele care se conţineau în comunicatul ANRE arată însă că benzina ar fi trebuit să se ieftinească nu cu 3%, ci cu 6-7%. Iar scumpirile din februarie, în general, n-ar fi trebuit să aibă loc.
Desigur, după astfel de declaraţii, toţi aşteptau să se producă ieftinirea combustibililor prognozată de ANRE. Dar aşa cum ANRE nici gând nu avea să întreprindă ceva în acest sens (dar ca oamenii să nu creadă că nu vrea să facă asta), prin acelaşi comunicat cititorii au fost informaţi că legislaţia nu-i permite ANRE să intervină pe piaţă pentru a influenţa stabilirea preţurilor la produse petroliere. Oare agenţia ar fi întreprins vreo acţiune dacă preţul ar fi urcat cu 50%? Fără îndoială, ar fi luat măsuri. Adică, dacă preţurile sar cu 50%, ANRE are dreptul „să se amestece“, dar atunci când scumpirea e de 3-15% - nu? Însă în cazul în care benzina se scumpeşte lunar cu 5%, într-un an poate ajunge să coste cu 70% mai mult, fără ca Agenţia să intervină.
De ce este scumpă benzina
Citind legea, te convingi că lucrurile sunt un pic altfel. ANRE a încurcat drepturile şi obligaţiunile pe care le are. Potrivit articolului 4 din Legea cu privire la produsele petroliere, agenţii economici stabilesc preţurile la carburanţi în conformitate cu Metodologia aprobată de ANRE. Acelaşi articol obligă ANRE să monitorizeze respectarea cerinţelor Metodologiei de către deţinătorii de licenţe. Nu