Unul dintre numele celebre ale generaţiei sale la nivel internaţional, mezzo-soprana Ruxandra Donose va fi prezentă pe 23 decembrie în „Concertul celor trei dive" de la Sala Radio alături de Leontina Văduva şi de Teodora Gheorghiu.
Vocalitatea ei expresivă, muzicalitatea şi eleganţa prezenţei scenice i-au permis abordarea unui repertoriu larg atât de operă, cât şi vocal simfonic. Despre cariera ei prestigioasă am vorbit şi noi cu marea artistă.
Aveţi o carieră de succes. Cât de greu va fost ca român să ajungeţi aici?
Ruxandra Donose: Există două aspecte. Primul ar fi că talentul este universal şi dacă aş fi român sau altcineva nu ar avea importanţă. În momentul în care ai ajuns acolo şi poţi să te şi menţii nu mai contează ce naţie eşti. Mai există însă un alt aspect, deloc de neglijat. Faptul că nu eşti unul de-al lor implică cu atât mai mult un efort ca să dovedeşti că eşti bun, să-ţi justifici prezenţa acolo.
Sigur, dacă mă gândesc la colegele mele franţuzoaice, austriece sau nemţoaice, fiecare dintre ele sunt sprijinite în ţările lor, sunt extraordinar de mult ajutate prin faptul că structura culturală a ţării lor este de aşa manieră. Există un sistem şi de televiziune şi de înregistrări şi de jurnalism care le ajută şi care este mult mai accesibil. Din acest punct de vedere mi-ar fi fost mai uşor dacă şi România ar avea acest sistem.
Opera este considerată un gen de elită. S-a schimbat ceva în abordarea operei ca gen?
R.D.: S-a schimbat foarte mult în evoluţia ei ca spectacol. Cu toate că înţeleg de ce folosiţi termenul de elită, nu sunt sigură dacă, în mod ideal, aş sprijini acest termen. Cred că ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani cu opera este o vitalizare, o aducere a ei în zilele noastre prin modul în care se pun în scenă anumite spectacole şi prin genul de cântăreţi care sunt din ce în ce mai prezenţi pe scenă, re