Dupa intense schimburi epistolare, adica reprezentari prin scrisorele, mai apoi prevestiri si estimari cu dosare grele, in sfarsit, presedintele a redevenit mediator, s-a intalnit cu reprezentantii partidelor parlamentare (fie ei si de "nivelul doi"). Runda de consultari a aruncat in carca partidelor uninominalul: sa-si asume impreuna un sistem electoral precis. Fara o asemenea consultare, s-a zis, ar fi existat o problema privind formularea temei referendumului. Daca va mai fi necesar, pentru ca legea scrutinului uninominal poate fi votata in doua saptamani sau intr-un termen "rezonabil" - cum a cerut presedintele -, nu pana in 2008. Altfel, furtuna UNINOMINALUL se va stinge ca si celelalte. ("Ce sa-i faci, cu atatea propuneri, nu ne-am inteles…")
Eternul uninominal poate conta in recredibilizarea Parlamentului (alegatorii nu prea se mai iubesc cu alesii), dar si pentru responsabilizarea noilor parlamentari. Se contureaza o noua generatie de lideri, chiar daca se vor mai strecura noi si vechi baroni (oligarhul Bivolaru este liber, "reeducat", are in cont 50 de milioane de dolari, asadar un uninominal "perfect"). Sa nu ne imbatam ca vom scapa de structurile clientelare, ca vom avea peste noapte o clasa politica de calitate.
Fie uninominal mixt, in doua tururi de scrutin, cu opt circumscriptii electorale, fie sistem electoral majoritar in doua tururi, fie sistem cu un tur, poate si redistributie, dar modelele sa fie dezbatute cu chibzuinta si nu bifate pentru stingerea conflictelor. Altfel ne vom trezi ca s-a mai adaugat o initiativa parlamentara la cele 17 de pana acum (pana nu de mult considerate "prostie" chiar si de initiatorul referendumului).
Uninominalul asigura proportionalitatea, selectia personalizata cand se voteaza nume si nu liste de candidati asezati in ordine (eventual dupa "contributia" la partid). Exista si riscul migratiei, dar si prim