Imaginile de tipul "femei asiatice batandu-se pentru ultima geanta Vuitton" au devenit un cliseu, asa cum erau altadata "japonezii lipiti de aparatul de fotografiat". Si asta pentru ca Orientul Indepartat atrage o mare parte din bunurile de lux, iar uneori le si creeaza.
Moda e o lume destul de stranie. De aceea, cand afli ca tinerii din Shanghai prefera jachetele Burberry cumparate numai din magazinul de la Londra, in timp ce britanicii alearga dupa creatiile unor Abu Jani si Sandeep Khosla (designeri indieni) mirarea nu e prea mare. Sa ai ceva "strain" a fost intotdeauna sic, un simbol al statutului social, mai ales pentru tineri.
Dar cand Orientul incepe sa dicteze Occidentului tendinte in cele mai diverse domenii, fenomenul trebuie luat in serios. In Belgravia, cartierul milionarilor din Londra, se vand covoare de mii de lire sterline "made in" Rajahstan, India si Afganistan. Apoi orice magazin de decoratiuni care se respecta are o linie in stil asiatic, Ralph Lauren si Roberto Cavalli au transferat imprimeul vazelor in stil Ming pe rochii, iar ultimul croieste chiar cheongsam-uri (rochii in stil traditional chinez).
Ca sa nu mai vorbim de succesul mancarii autentic asiatice sau fusion...
Chiar si in industria cosmetica, asiaticii dau tonul, femeile din Orient fiind considerate cele mai sofisticate. Companiile isi testeaza produsele pe piata japoneza, pentru ca abia apoi sa le aduca europencelor si americancelor care le asteapta invatand intre timp cum sa se machieze ca o gheisa moderna (vezi revista Vogue).
Brandul Salvatore Ferragamo, care creeaza parfumuri de 9 ani, a facut de curand un exercitiu de marketing cu japonezi ("nasuri", un creativ de la o agentie publicitara si alti parteneri). Luciano Bertinelli, managing director Ferragamo Parfums S.p.A., spune ca asa a rezultat produsul Incanto Dream - sticla roz, cu un "tatuaj". "S