Tocmai când economia dă în sfârşit semne că se desprinde din recesiune, numeroşi bancheri se încumetă să arunce pe piaţă o veste proastă: clienţii, fie că sunt persoane fizice sau companii, nu ar trebui să-şi pună mari speranţe în ieftinirea suplimentară a creditelor pentru că de fapt ar putea urma un ciclu de scumpiri.
La costul finanţărilor în euro tonul l-a dat Banca Centrală Europeană, care a ridicat dobânda de referinţă la 1,25%, iar după mai multe interpretări ar putea urma şi alte mişcări, în funcţie de evoluţia inflaţiei din zona euro.
La lei, inflaţia care a sărit la 8% în martie aduce presiuni de creştere a dobânzilor şi la creditele în moneda naţională, chiar dacă probabil BNR va menţine dobânda-cheie la nivelul de 6,25% care este valabil de aproape un an de zile şi care are o semnificaţie relativă.
Există totuşi o serie de argumente care pledează cel puţin pentru scenariul unei stabilităţi a dobânzilor, dacă nu chiar ieftiniri cel puţin pe anumite produse de creditare, respectiv segmente de clienţi. Presiunea concurenţei ar putea convinge băncile să mai taie din marje, iar îmbunătăţirea percepţiei externe asupra României ar trebui să tempereze presiunea de scumpire a finanţărilor în euro.
Această variantă este susţinută tocmai de cea mai mare bancă de pe piaţă, BCR, care în mod particular are planuri ambiţioase de recuperare a cotei de piaţă pierdute pe retail în ultimii doi ani.
"12 bănci care se bat pe 90% din piaţă sunt puternic motivate să îşi menţină cota de piaţă pe active şi profitabilitatea, precum şi să construiască relaţii puternice, pe termen lung cu clienţii. Dezgheţarea creditării, susţinută printre altele şi de scăderea dobânzilor, este premisa centrală pentru atingerea acestor obiective", spune Oana Petrescu, vicepreşedinte executiv pe retail al BCR.
Ca atare, liderul pie