Penultima zi de Fest’Asia a adus sambata seara la Cinema Scala un film asteptat, „Jurnalul unei scolarite”, prima productie nord-coreeana distribuita international dupa multe decenii. Sala n-a fost plina, dar proiectia a fost interesanta pentru publicul bucurestean care a avut ocazia sa descopere ca instrumentele propagandei cinematografice nord-coreene n-au evoluat prea mult din anii 80 incoace, desi la scrierea scenariului a contribuit insusi Kim Jong-il.
Filmul realizat in 2006 de Jang In-hak se concentreaza asupra dilemei psihologice a unei liceene al carei tata e mai tot timpul plecat de acasa, cu treaba in campul stiintei - desi o buna parte din film nu ni se spune ce face, lasandu-ne sa ne imaginam ca lucreaza poate la programul nuclear (filmul a fost lansat in Coreea de Nord in august 2006, cu cateva luni inaintea testului nuclear din octombrie.).
Su-ryeon locuieste asadar la tara, intr-o casuta idilica, cu iepuri si pisici, desi visul ei de cand era scolarita era acela de a sta la bloc. Are o sora mai mica ce cocheteaza cu fotbalul si pare usor retardata, o bunica blanda si o mama care se istoveste facand misterioase traduceri pentru tatal ingrat (cand nu gateste).
Daca pentru publicul nord-coreean filmul a fost un hit (a vandut, se pare, opt milioane de bilete, fiind vazut de un sfert din populatia tarii), iar pentru cel european o curiozitate (a fost descoperit de distribuitorul francez in market-ul de la Cannes), publicul din Romania nu are cum sa-l citeasca decat in cheie comica.
De la scenariu si pana la regie, totul – intriga, decupajul, indicatiile regizorale, montajul, interpretarile – ni se pare azi de un infantilism neverosimil.
Ocupatia primordiala a celor patru membre feminine ale familiei care sunt tot timpul prezente pe ecran (tatal ingrat lucrand in alt oras si venind uneori noaptea pe fu