Legumele şi fructele din supermarketuri sunt dominate de marfa adusă din alte ţări, potrivit unui studiu care analizează această piaţă
Pentru că producţia autohtonă nu poate fi păstrată la un nivel constant, retailerii susţin că sunt nevoiţi să importe
Coşul de cumpărături al românului se umple în special cu produse de import, cel puţin aşa se întâmplă în centrele cash&carry ale retailerului german Selgros. De departe, afirmaţia se verifică la raionul de legume şi fructe, 78% din cantitate fiind adusă din alte ţări, potrivit studiului de caz prezentat ieri de reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).
Procentul este unul mediu, fiind mai mare în cazul anumitor sortimente. Bunăoară, 82,5% din roşiile vândute de retailer sunt din Turcia şi Olanda, iar 75% din cantitatea de mere provine din Chile, China şi Olanda. “Vorbim aici de fructe şi legume care se produc şi la noi în ţară, dar pe care din păcate nu le putem comercializa în magazinele noastre, întrucât producţia autohtonă a rămas una sezonieră. Nu putem oferi consumatorilor produse doar trei luni pe an”, a explicat Alexandru Vlad, vicepreşedintele AMRCR, în cadrul unei conferinţe organizate de Mediafax. Procentele sunt mai mici în cazul alimentelor de bază. Aproape jumătate din conservele de legume, fructe, tomate, peşte şi carne sunt produse în afara României.
La acestea se adaugă uleiul, zahărul, făina, orezul, sarea, mirodeniile şi oţetul importate în proporţie de 34%. Există şi o explicaţie. “Preţurile unor produse autohtone sunt mai mari din cauza costurilor ridicate ale materiei prime. Aceasta, pentru că perioada recoltei este scurtă în România, iar capacitatea de stocare este redusă”, explică realizatorii studiului. Pe segmentul cărnii, 10% din cantitatea comercializată de carne proaspătă şi 8,5% din cantitatea de preparate din carne sunt di