Caile Ferate Romane primesc anul acesta de la buget de cinci ori mai putine subventii decat administratia drumurilor, cu toate ca tendinta in Uniunea Europeana este de incurajare a transportului pe calea ferata, mult mai nepoluant si mai sigur.
"Anul acesta s-au alocat doar 50 de milioane de lei (12,5 mil. euro) pentru lucrari de reparatii si intretinere a caii ferate, o suma infima. Totusi, acesta este un prim pas, avand in vedere ca anul trecut nu s-a dat niciun ban pentru acest capitol", explica intr-un interviu pentru Ziarul Financiar Gheorghe Popa, secretarul de stat pe probleme feroviare din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania primeste in acest an 6,4 miliarde de lei de la buget si are venituri programate de un miliard de lei, deci subventia pentru sosele si autostrazi pentru acoperirea pierderilor uriase ale acestei companii care trebuie facuta de la bugetul de stat este de 5,4 miliarde de lei (1,3 miliarde euro).
De partea cealalta, caile ferate primesc, prin cele trei companii importante din sector, CFR Marfa, CFR Calatori si CFR Infrastructura, subventii totale de 1,1 miliarde de lei (240 milioane de euro), de cinci ori mai reduse.
In general, despre subventiile pentru constructia si reparatia de sosele si autostrazi se vorbeste ca despre o investitie, iar despre acoperirea pierderilor de la calea ferata ca despre o subventie, iar ceferistii se plang de acest tratament discriminatoriu si spun ca trebuie stabilita o strategie clara de relansare a caii ferate, asa cum este in toata Europa Occidentala.
Caile Ferate Romane primesc anul acesta de la buget de cinci ori mai putine subventii decat administratia drumurilor, cu toate ca tendinta in Uniunea Europeana este de incurajare a transportului pe calea ferata, mult mai nepoluant si mai sigur. @N