O carieră de peste 20 de ani în cadrul aceleiaşi companii a devenit imposibil de rea-lizat. Criza economică, tăierea salariilor, paleta diversă de joburi, cât şi un angajator cu multe pretenţii se numără printre motivele principale ale acestui fapt.
Dacă în perioada comunistă stabilitatea jobului reprezenta un privilegiu, în prezent, dorinţa de a rămâne angajat la aceeaşi firmă pe o perioadă cât mai lungă nu mai reprezintă un factor motivaţional. Marian Manolache, managing director Skill Team Consulting&Training, crede că vremurile nu mai sunt aceleaşi, iar majoritatea celor care au ani buni la acelaşi loc de muncă şi-au început şi dezvoltat o parte din carieră în „întreprinderi" care funcţionau după principiile unei economii centralizate.
„Cu grile salariale concepute unitar în cadrul aceleiaşi industrii, cu condiţii de lucru destul de asemănătoare şi un sistem de motivare al angajaţilor unitar, nu existau tentaţii ca angajaţii să-şi schimbe des locul de muncă", explică Manolache.
Pe de altă parte, motivele care au dus la schimbarea atitudinii loiale faţă de firma angajatoare pornesc de la faptul că majoritatea oamenilor îşi stabilesc ca obiective construirea unei cariere de succes şi câştiguri pe măsură.
„O motivaţie este legată de faptul că managerii nu reuşesc să-i facă pe angajaţi să înţeleagă că îşi pot dezvolta cariera şi nivelul de câştiguri o dată cu dezvoltarea companiei", susţine reprezentantul Skill Team Consulting&Training.
Totuşi, Adela Cristea, managing partner Ascent Group, precizează că, în 2010, faţă de perioada 2006-2008, când era suficientă o ofertă ceva mai atractivă din partea unui nou angajator pentru schimbarea jobului, o dată cu criza economică şi cu creşterea disponibilizărilor, s-a constatat o nouă creştere a gradului de loialitate. „Dacă până în septembrie 2008 principalele caracteristici căutate la un job era