În opinia sociologului clujean, Vasile Dâncu, „s-a depolitizat cea mai politică dintre campaniile electorale“.
Referindu-se la campania electorală pentru alegerile parlamentare care au trecut, Dâncu constată, pe blogul său, că „a fost o fugă generală de identitate din mai multe motive“.
Sociologul subliniază faptul că PSD avea un program lansat încă din 2011 și relansat cu modernizări la 8 noiembrie 2012, destul de cuprinzător, cu diagnoză, soluții, riscuri, măsuri, variante de strategie, dar „care a rămas pe site“. În ceea ce îi priveşte pe liberali, aceştia nu au participat prea mult la program, dar asta nici nu are importanță dacă și l-au asumat formal, cel puțin, scrie sociologul clujean. „PSD nu putea comunica programul cu toată energia, acesta fiind în mod normal program de stânga, pentru că partenerii lor, liberalii, vroiau să se poziționeze pe dreapta, sau să ocupe și dreapta. Chiar dacă acceptaseră o anulare a mesajului lor, când s-au unit cu stânga pesedistă, liberalii nu puteau comunica ideile lor pentru că ar fi jenat partenerul mai mare, elefantul de stânga pe spinarea căruia puteau lua mai multe voturi și poziții în guvern. Deci, pentru ei, tăcerea era de aur“, explică Dâncu.
De asemenea, sociologul clujean mai susţine că ARD a trecut prea rapid la o dreaptă declarată, „de manual“ și, pur si simplu, s-a speriat de reacția oamenilor din 2012, începând de la manifestațiile din ianuarie. „Împinși de niște consultanți străini care le-au împuiat capul liderilor PDL că dreapta are „favorabilitate” mare în România, pedeliștii au descoperit că oamenilor le pasă mai mult de traiul lor zilnic decât de stânga sau dreapta așa că au încercat să se camufleze după inimi și inimioare. Adevărul este că lucrul care a enervat mai tare populația decât tăierile salariale sau alte forme de austeritate a fost credința fanatic