Povestirea lui Akutagawa seamănă cu o demonstraţie de logică aplicată unei intrigi numai bune de ţinut ascultătorul cu sufletul la gură. „Rashomon” şi „Într-un bunghet de pădure”, cele două celebre povestiri ale maestrului prozei scurte japoneze incluse pe acest audio-book, au stat la baza filmului lui Akira Kurosawa. Sinucis în 1927, la numai 35 de ani, Akutagawa a imaginat în povestirea „Într-un bunghet de pădure” cea mai misterioasă crimă din istoria literaturii. Intriga e aşa: un samurai şi soţia lui întâlnesc pe un drum din pădure un tâlhar, iar samuraiul este găsit ucis câteva zile mai târziu.
Povestirea este, de fapt, ancheta comisarului care are în faţă declaraţiile celor trei, samuraiul ucis relatându-şi moartea prin intermediul unui medium. Cazul se dovedeşte însă imposibil de rezolvat, întrucât toţi trei îşi asumă crima. Tâlharul mărturiseşte că femeia s-a oferit să fugă cu el cerându-i, în schimb, să-i omoare soţul. Provocat la luptă, samuraiul a fost, în cele din urmă, învins.
Tâlharul mai spune că, în timpul luptei, femeia a dispărut. Femeia însă spune că tâlharul a violat-o şi că apoi a fugit lăsându-i, pe ea şi pe soţul ei, în viaţă. Când şi-a revenit, bărbatul ei era legat, iar privirea lui scârbită şi rece a umplut-o de „ruşine, durere şi mânie”.
Necinstită în faţa propriului soţ, femeia a hotărât să-şi ucidă bărbatul, apoi să-şi pună capăt zilelor. Samuraiul ucis transmite faptul că soţia a vrut să fugă cu tâlharul cerându-i, în schimb, moartea lui. Tâlharul s-a arătat atunci dezgustat de femeie şi i-a cerut samuraiului permisiunea de a o ucide. Femeia a dispărut însă în pădure, iar tâlharul a fugit şi el. „Atunci am luat pumnalul de jos şi mi l-am înfipt în inimă”, spune samuraiul prin vocea mediumului.
Triunghiul vicios al adevărului
Asumarea tripartită a omorului creează un