Majoritatea instituţiilor de stat, dar şi cele private au pe site-uri indicate numere de telefon unde oamenii pot reclama cazuri de corupţie, puţine însă funcţionează. Centrul Naţional Anticorupţie (CNA) a hotărât să schimbe situaţia dată şi să controleze personal funcţionalitatea acestora.
Până la sfârşitul lunii octombrie, parlamentarii urmează să aprobe un proiect de lege prin care va da mână liberă CNA de a verifica şi a se implica, atunci când este nevoie, în cazurile denunţate de cetăţeni la "liniile fierbinţi", "telefonul verde", "telefonul încrederii". Fiecare instituţie numeşte acest serviciu diferit, dar care este folosit în acelaşi scop - deconspirarea actelor de corupţie.
În loc de linia de încredere instituită anterior la CNA pentru sesizarea cazurilor de corupţie, vor apărea alte trei tipuri: linia naţională anticorupţie, liniile anticorupţie specializate (în toate instituţiile publice) şi liniile informative. Totodată, va fi simplificată procedura de verificare a informaţiilor comunicate de cetăţeni, iar procesul va fi operativ.
Potrivit notei informative care însoţeşte proiectul de lege, prin includea celor trei tipuri de linii telefonice societatea va fi antrenată mai eficient în lupta împotriva corupţiei, iar CNA va avea mai multe pârghii pentru a întreprinde acţiuni operative imediat după denunţ.
S-au consultat cu ONG-urile
Vitalie Verebceanu, şef al Direcţiei prevenirea corupţiei, CNA, spune că au decis să înainteze acest proiect spre aprobare în Parlament nu înainte de a se consulta cu reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale. Centrul de analiză şi prevenire a corupţiei a făcut şi o analiză în acest sens. "În prezent, cadrul legal naţional nu conţine prevederi care ar stabili procedura de preluare, prin intermediul liniilor telefonice, a informaţiilor ce se referă la aspecte legate de comiter