Indiferenţa şi slaba înţelegere ale publicului român faţă de cinema îşi au originile în şcoală, a spus ieri regizorul la TIFF Lounge.
Un român vine de la Paris cu fotografii cu un uriaş Turn Eiffel şi cu oameni mici în josul imaginii pentru că, spre deosebire de alte naţionalităţi, nu are noţiuni elementare de fotografie. Aprecierea a fost făcută ieri, la TIFF Lounge, de Corneliu Porumboiu, regizorul faimoaselor producţii “A fost sau n-a fost?” şi “Poliţist, adjectiv”. “Lipseşte o educaţie a imaginii. Cei mai mulţi români apreciază, fac descrieri şi comentarii de tip literar, la nivel liceal aş zice, şi asta, din păcate, se răsfrânge şi asupra cinematografiei. Este necesară o educaţie măcar vizuală, dacă nu chiar cinematografică în şcoli”, a declarat Corneliu Porumboiu. Regizorul a răspuns cu umor la întrebările publicului, format mai ales din tineri, şi a precizat chiar şi ce nu vrea să facă. “Vreau să evit carnalul, nu vreau să folosesc în filmele mele copii sau relaţii. Fac un cinema foarte abstract, când pui un cuplu lucrurile capătă deja conotaţii sexuale”, a punctat Porumboiu. “îmi place Derrida. Sunt nişte autori pe care îi citesc, cu siguranţă iau nişte concepte de acolo, dar nu le folosesc”, a precizat Porumboiu, întrebat despre sursa de inspiraţie din “Poliţist, adjectiv”. Regizorul nu crede că va face vreodată filme bazate pe tehnici de tipul 3D, însă apreciază modalitatea respectivă de exprimare şi are o teorie asupra succesului pe care îl are: tehnica 3D a apărut de mult, din anii ‘70 chiar, însă ne aflăm după o pauză de 10 ani în care oamenii nu au mai frecventat cinematograful. Astfel, imaginile futuriste, inspirate de jocuri pe calculator ar fi singura metodă de a-i atrage iar în săli. Mai mult, Porumboiu apreciază că afluxul de public românesc la aceste filme este un lucru bun. “Este foarte bine să mergi la «Avatar», te formezi, intri într-o an