Portul Constanţa, una dintre cele mai valoroase afaceri din România, ar putea fi listat la bursă, primul-ministru Victor Ponta dând de înţeles că statul ar putea vinde chiar un pachet majoritar de acţiuni.
În acest moment însă situaţia portului nu e deloc simplă, Ministerul Transportului şi autorităţile locale din Constanţa disputându-şi controlul asupra companiei care îl administrează. Nu există în prezent un calendar al listării şi nici pachetul care va fi listat nu este cunoscut.
Premierul Victor Ponta a declarat, vineri, referindu-se la descentralizarea Portului Constanţa, că se va proceda ca în cazul marilor porturi europene, prin listare la bursă, guvernul şi autoritatea locală urmând să deţină participaţii minoritare.
Întrebat dacă Portul Constanţa va trece la Primăria Constanţa, Ponta a precizat: „Portul Constanţa, pentru că este un loc atât de important pentru România, pentru toată Europa, pentru ceea ce vrem să facem, noua Cale a Mătăsii, cred că trebuie să îmbine autoritate locală, autoritate centrală şi investitori privaţi“.
El a vorbit despre listarea la bursă a societăţii portuare.
„Adică să o listăm la bursă, să avem investitori privaţi, să avem participaţie minoritară a guvernului şi participaţie minoritară a autorităţii locale. Aşa se întâmplă în marile porturi europene şi aşa funcţionează lucrurile bine“, a adăugat Ponta.
Portul Constanţa este cea mai mare poartă de tranzit pentru mărfurile care intră şi ies din România. Anul trecut, traficul total de mărfuri prin Portul Constanţa a fost de 50,5 milioane de tone, iar valoarea acestor mărfuri se ridică la miliarde de euro.
Compania Administraţia Porturilor Maritime Constanţa a avut anul trecut afaceri de 248 milioane de lei (55,6 mil. euro) şi un profit net de 35,6 milioane de lei (8 mil. euro).
Compania avea la finalul anului trecut capit