Romania pare a fi singurul participant loial la proiectul Nabucco, destinat sa transporte gazele naturale din bazinul Marii Caspice in Europa Centrala via Turcia, potrivit Budapest Business Journal, monitorizat de Rompres.
In ultima vreme, proiectul Nabucco s-a confruntat cu o serie de abandonuri care pun in pericol existenta acestui proiect de 4,6 miliarde euro, sprijinit de Uniunea Europeana si SUA, destinat reducerii dependentei UE de Rusia, care asigura un sfert din necesarul de gaze naturale al Europei.
Conducta ar urma sa aiba o lungime de 3.300 de kilometri si sa transporte circa 31 miliarde metri cubi de gaze naturale anual. Proiectul Nabucco a fost demarat de cinci companii de profil, OMV (Austria), MOL (Ungaria), Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria), Transgaz (Romania). Recent, consortiul Nabucco a dobandit un al saselea partener prin includerea companiei RWE (Germania).
In ultimele patru saptamani, insa, am asistat la un transfer al loialitatii majoritatii participantilor la proiectul Nabucco spre un proiect rival, denumit South Stream, promovat de grupul rus Gazprom. Patru din cei cinci membri initiali ai proiectului Nabucco si-au transferat sprijinul spre proiectul South Stream, o conducta cu o lungime de 900 de kilometri ce va traversa Marea Neagra pentru a face legatura intre Rusia si Bulgaria, de unde se va imparti in doua ramuri, una spre Austria si cealalta spre Grecia, de unde va ajunge pana la Otranto, pe coasta Italiei. Capacitatea maxima a noii conducte este de 10 miliarde metri cubi, iar primele livrari sunt programate pentru anul 2013.
Grupul austriac OMV, care se afla in fruntea consortiului Nabucco, a semnat un acord cu Gazprom pentru transformarea terminalului de stocare de la Baumgarten, care trebuia sa devina punctul final al conductei Nabucco, intr-un joint