Operaţiunile „Codul Penal” şi „Graţierea”, desfăşurate în noaptea zilei de 9 decembrie în Parlament, şi continuate a doua zi în plenul Camerei Deputaţilor, demonstrează carenţele grave ale procesului legislativ, lipsa totală de transparenţă, modul în care majorităţile parlamentare se pot impune în forţă, iar regulile pot fi încălcate sau forţate extrem de mult.gândul vă prezintă, în continuare, cum s-a transformat puterea legislativă a României dintr-o instituţie care ar trebui să facă legi în folosul cetăţenilor într-o maşinărie infernală în care o mână de iniţiaţi plantează amendamente cu dedicaţie în întâlniri neoficiale iar majoritatea votează pe bandă rulantă şi de cele mai multe ori în totală necunoştinţă de cauză. Problema de fond rezidă în schimbarea mecanismului şi a practicilor de legiferare în ultimii ani, după cum puteţi citi mai jos.
Parlamentarii USL au dovedit cum, în colaborare cu celelalte grupuri parlamentare, şi profitând de absenţa Opoziţiei, pot vota în secret proiecte importante, pe care le-au ascuns presei şi pe care, a doua zi, le-au adoptat prin vot şi în plenul Camerei Deputaţilor. Studiul de caz arată cum un grup de parlamentari „iniţiaţi” fac jocurile de culise şi execută comenzile politice primite de la conducerile partidelor în plic sau pe telefonul scurt, chiar dacă liderii acestora nu îşi asumă implicarea în aceste operaţiuni.
PASUL 1 Modificările la Codul Penal şi proiectul legislativ privind graţierea şi amnistia au fost cunoscute înainte de a fi introduse în Comisie de liderii USL, Crin Antonescu şi Victor Ponta. Oferind diferite scuze ulterioare, niciun lider nu a oferit informaţii mass-mediei despre schimbările care au fost puse la cale. Premierul Ponta a motivat faptul că a plecat la înmormântarea lui Nelson Mandela, preşedintele Senatului, Crin Antonescu, s-a scuzat prin „incompleta informare