Procter&Gamble, L’Oreal şi Unilever au fost companiile mai atente la bugetele lor de promovare în acest an de criză, conform datelor furnizate de anuarul Media Fact Book. Deşi 2009 a început dramatic pentru industria de publicitate, în a doua parte a acestui an marii investitori au început să prindă curaj. Media Fact Book, ghidul care face o radiografie a pieţei româneşti de publicitate din ultimii ani realizat de agenţia de media Initiative, şi-a lansat cea de-a treisprezecea ediţie. Astfel, după creşterile spectaculoase din anii trecuţi, industria locală de advertising s-a poticnit din cauza crizei financiare.
După ce recesiunea a lovit Statele Unite în 2008, clienţii locali au aşteptat, poate mai mult decât era cazul, să-şi cheltuie bugetele de promovare. Motiv pentru care, primul trimestru al lui 2009 industria de publicitate a înregistrat o scădere abruptă de până la 70%, potrivit oficialilor grupului Lowe, din care face parte agenţia Initiative.
De asemenea, Octavian Popescu, Managing Director Initiative, a declarat că primul trimestru din 2009 a fost cel mai slab din istoria publicităţii autohtone. Din fericire, lucrurile s-au mai dezgheţat în următoarele două trimestre. În plus, Octavian Popescu crede că şi în ultima parte a acestui an vor creşte investiţiilor. În total, piaţa de publicitate din 2008 s-a ridicat la 540 de milioane de euro, în creştere cu 12% faţă de anul precedent. Este o evoluţie modestă comparativ cu anii precedenţi când agenţiile erau obişnuite cu creşteri spectaculoase.
Online-ul, 13 milioane de euro în acest an
Potrivit estimărilor Initiative, anul acesta industria de advertising va avea o scădere de aproximativ 35%, ajungând la venituri totale nete de aproximativ 350 de milioane de euro.
Din păcate, criza pe anumite medii, cum ar fi radio, presă scrisă şi internet a