Initierea procedurii falimentului unei banci va fi supusa aprobarii prealabile de catre BNR, iar banca centrala va putea sa respinga solicitarea daca apreciaza ca institutia de credit nu este in insolventa, conform unui proiect de ordonanta de urgenta.
Astfel, procedura falimentului poate incepe pe baza unei cereri introduse de banca debitoare sau de creditorii ei, insa cererea trebuie sa fie insotita de aprobarea BNR.
Daca BNR va considera ca o institutie de credit nu se afla in stare de insolventa, poate decide instituirea administrarii speciale.
Proiectul este una dintre conditionalitatile structurale agreate cu FMI. Termenul initial pentru finalizarea legislatiei privind restructurarea bancilor si cea privind insolventa a fost 30 noiembrie, insa a fost decalat pentru martie 2010.
O alta noutate adusa de proiectul de act normativ este modificarea ordinii de prioritate la plata creantelor in caz de insolventa.
Astfel, pe pozitia a doua la plata creantelor vor fi plasate creantele rezultate din depozitele garantate, inclusiv cele ale Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar rezultate din plata compensatiilor catre deponentii garantati.
Pe prima pozitie vor ramane taxele, timbrele si orice alte cheltuieli aferente procedurii falimentului, inclusiv cheltuielile pentru administrarea bunurilor din averea bancii debitoare, precum si plata remuneratiei persoanelor angajate, inclusiv a lichidatorului.
Initierea procedurii falimentului unei banci va fi supusa aprobarii prealabile de catre BNR, iar banca centrala va putea sa respinga solicitarea daca apreciaza ca institutia de credit nu este in insolventa, conform unui proiect de ordonanta de urgenta.
Astfel, procedura falimentului poate incepe pe baza unei cereri introduse de banca debitoare sau de creditorii ei, insa cererea trebuie sa fie insotita de aprobarea BNR