Comertul online este asteptat sa creasca, sa se dezvolte si sa il puna la respect pe unchiul mai batran � comertul traditional. Insa cosul de cumparaturi virtual trezeste tot mai putin interes in randul occidentalilor, care se intorc la clasica sacosa. Specialistii estimeaza ca cumparaturile online isi vor incetini constant cresterea pana la sfarsitul deceniului, in favoarea banalei placeri de a cumpara, de a intinde mana dupa produsul de pe raft si de a plati la casa.
De la inceputurile World Wide Web-ului, comertul online s-a bucurat de o hipercrestere – peste 25 de procente anual, la nivel global, si mult mai mare in sectoare specifice. Dar, in ultimul an, cresterea a incetinit dramatic in mai multe categorii, cum ar fi cartile, diverse bilete, produse de birou, produse farmaceutice si de infrumusetare, aplicatii si accesorii pentru computere. Analistii sustin ca vanzarile online se afla intr-un moment de cotitura, care va fi urmat de o scadere continua, pana la sfarsitul deceniului.
Dezvoltarea noii tendinte a fost deja intuita de unii dintre cei mai mari vanzatori din lume. Astfel, gigantul Dell, renumit pentru priceperea cu care isi vindea computerele online, a inceput sa-si plaseze produsele in magazinele Wal-Mart. Compania Expedia aproape si-a triplat numarul de chioscuri de bilete amplasate in lobby-urile hotelurilor sau in alte locuri care atrag turisti.
Incetinirea vanzarilor online este rezultanta mai multor tendinte. In primul rand, vanzarile pe Internet sunt asteptate sa atinga valoarea-record de 116 miliarde de dolari anul acesta, adica 5% din totalul vanzarilor pe retail, o cifra greu de sustinut si de depasit.
In al doilea rand, consumatorii incep sa resimta o anumita oboseala fata de cumparaturile online si se intorc la clasicul ritual de shopping. Potrivit specialistilor, cumparaturile din click-uri au un efect de oboseala s