Ecotichetul există deja de câţiva ani în Europa, fiind o bună modalitate prin care statul poate încuraja achiziţionarea maşinilor eco, electrice şi hibride. Începând de la 15 martie, o dată cu noul timbru de mediu, va fi introdus în România şi ecotichetul. Totuşi cât de eficient va fi el în ţara noastră?
Guvernul a votat ieri noul timbru de mediu, în care este prevăzut şi ecotichetul. Astfel, statul îi va oferi fiecărui cumpărător în parte un tichet de 2750 euro / 12.000 RON la achiziţionarea unei maşini electrice. Cum se va proceda încă nu ştim, însă statul va trebui să evite încadrarea ecotichetului ca ajutor de stat, ceea ce ar contraveni normelor europene.
Vezi şi NOUL Audi Q3 RS, primele imagini şi informaţii oficiale
Măsura vine foarte târziu, în contextul în care în alte ţări ea a fost luată deja de câţiva ani. Mai mult de atât, suma oferită de stat este destul de modestă. Franţa spre exemplu a avut cel mai mare succes în implementarea ecotichetului. Însă Franţa oferă nu mai puţin de 7000 euro pentru fiecare maşină electrică sau hibridă achiziţionată, ceea ce înseamnă un discount consistent.
"Anul acesta [n.r. 2012] s-au vândut în România mai puţin de 20 de maşini electrice, faţă de Franţa unde numărul acestora a ajuns la 1600, deşi în urmă cu trei ani şi aici era de zeci de ori mai mic", declara pentru România Liberă, în cadrul 4Tuning Fest 2012, Liviu Rogojinaru, proprietarul E-Motion Electric, importatorul MIA în România. Nici Germania şi Norvegia nu stau rău, în 2011 fiecare reuşind să înmatriculeze circa 2000 de noi autoturisme electrice.
Rogojinaru era la acea dată în discuţii cu primarul Capitalei pentru dezvoltarea infrastructurii necesare maşinilor electrice. Până acum nu a fost făcut publicul niciun astfel de proiect, cu toate că pentru a vorbi de maşini electrice în România ar trebui să existe mai întâi staţii electric