Intentiile ministerului Sanatatii in privinta programului elevilor si a conditiilor de igiena din scoli sunt un fel de redescoperire a mersului pe jos, insa mai bine mai tarziu decat niciodata.
Specialistii par sa fi ajuns, in sfarsit, la concluzia ca suprasolicitarea nu numai ca nu ii face pe elevi mai destepti, ci ii si imbolnaveste.
Sa luam insa pe rand propunerile care deja au stranit reactii dintre cele mai diverse.
Potrivit poiectului, scolarii nu vor putea avea peste 4 ore de curs pe zi, elevii de gimnaziu cel mult 5 ore, iar liceenii cel mult 6 ore. Cu alte cuvinte, pentru prima data in invatamantul romanesc s-ar acorda prioritate calitatii in detrimentul cantitatii.
Acest numar de ore este considerat durata maxima cat elevii, in functie de varsta, pot ramane concentrati la potential maxim. In plus, elevii nu vor mai avea doua ore consecutive la aceeasi materie, adica nu vor mai urca scarile cate doua trepte o data, fara timp suficient pentru sedimentare.
Aceasta diminuare cantitativa nu va avea insa niciun efect daca ministerul Educatiei nu va percuta la randul sau printr-o revizuire radicala a programelor.
Ore mai putine pe zi, inseamna mai putin timp pentru parcurgerea materiei care trebuie sa devina mai sistematizata, curatata de balast, redusa la esentialul care sa li se fixeze copiilor in cap ca baza solida pentru o eventuala ulterioara aprofundare pe specializari.
In plus, orarul nu ar mai putea fi facut exclusiv in functie de interesele profesorilor, ci si in functie de cele ale elevilor.
Proiectul de ordin al ministerului Sanatatii prevede si faptul ca elevii nu vor avea mai mult de doua teze pe saptamana, nu vor mai sustine lucrari de control in zilele de luni si vineri sau in doua zile consecutive.
Restrictiile sunt salutare daca pornim