Intrată de aproape un deceniu într-un con de umbră, una dintre cele mai vechi gări din România, Gara Giurgiu Oraş, poate renaşte din propria cenuşă. Pe 31 octombrie se împlinesc 144 de ani de la inaugurarea primei linii ferate din Ţările Române (Bucureşti – Giurgiu), iar anul viitor 9 ani de când această rută directă a fost suspendată.
Cândva important punct feroviar, Giurgiu a rămas azi doar cu amintirile. Istoria începută în anul 1869 a fost curmată brusc în anul 2005 după prăbuşirea podului de la Grădiştea. De-atunci şi până azi niciun tren n-a mai ajuns în Gara Giurgiu Oraş din Capitală.
Nu a existat an fără cel puţin o promisiune legată de refacerea podului şi repunerea în funcţiune a liniei ferate istorice. Ce-i drept, în 2011 au început lucrările de modernizare ale vechii gări.
Termenul de predare nu se cunoaşte nici acum cu exactitate deşi panoul cu însemnele Guvernului şi ale Programului Operaţional Sectorial “Trans” indică martie 2013.
Clădirea venerabilă e un veritabil şantier. Plină de praf, de panouri şi de zgomote surde nu mai este tentantă nici măcar pentru oamenii străzii care se cazau frecvent aici.
Tot mai puţine curse
Nici călătorii nu se mai înghesuie să cumpere tichetele pentru singura rută existentă: Giurgiu – Videle. Oricum, un neavenit ar avea ceva probleme până ar descoperi casa de bilete, “ascunsă” în vechea clădire.
Panoul cu mersul trenurilor a fost mutat câteva zeci de metri. Pe el apar 16 “relaţii” însă majoritatea sunt doar de formă acum. Încă puţin “efort” şi numărul de “linii” îl va depăşi pe cel al trenurilor care mai garează în Gurgiu Oraş…
Începuturile
Deşi pare greu de crezut, România a apărut pe harta feroviară a lumii înainte Japoniei sau Chinei spre exemplu. E-adevărat, în Europa a fost printre ultimele, însă motivele p