Gara prezidenţială se afla în spatele fostelor tribune de unde oficialităţile comuniste puteau să urmărească defilările şi paradele de 1 mai şi 23 august, de la Timişoara. Pe peronul de după gard era un tren pentru situaţii de urgenţă
Pe Bulevardul Republicii, foarte aproape de centru, chiar lângă benzinăria Mol (vizavi de parcul Central), există un drum amenajat care duce spre liniile ferate. Pare-se care că nu are nicio logică. Se opreşte în faţa unei porţi uriaşe. Te întrebi, ce au avut în cap cei care au construit un drum spre nicăieri... Astăzi, acea alee este total inutilă, însă, înainte de 1989, avea o utilitate strategică. Ducea pe peronul lui Ceauşescu, care se afla după poartă.
GALERIE FOTO
„Acolo era gara perezidenţială. I se spunea peronul lui Ceauşescu. L-au amenajat pentru el, dar din câte ştiu nu a fost decât o dată sau de două ori. Era un peron strategic, pentru şmecheri din vremea aia, pentru securişti, pentru ăia din armată, pentru primul secretar şi pentru cei din PCR”, spune Vasile Manea, care a lucrat ca mecanic la Gara de Nord, înainte de Revoluţie.
Peronul Prezidenţial a apărut la începutul anilor ’70 şi era chiar în spatele tribunelor care au fost construite pentru evenimentele speciale cum ar fi defilările de 1 mai sau 23 august. Era locul unde stăteau oficialităţile comuniste.
Nicolae Ceauşescu nu a participat decât o singură dată la defilarea de 23 august, de la Timişoara, însă peronul era necesar pentru a asigura securitatea dictatorului şi al celorlalte oficialităţi, care puteau pleca imediat cu trenul garat în peron.
„Înainte arăta bine. Dar nu a mai rămas nimic acolo. După Revoluţie peronul a fost abandonat, cine să se ocupe de el? Şi de ce? Practic este o linie moartă acolo se mai duc doar boschetarii”, a mai povestit Manea.
Piatra cubică din centrul Iaşiul