Executivii de la General Motors s-au confruntat anul acesta cu o situatie pe care putini producatori auto si-ar fi imaginat-o: decizia de a dezvolta sau anula programul privind generatia viitoare a unuia dintre cele mai de succes produse din istoria companiei - SUV-urile.
Se intampla destul de rar ca un producator auto sa nu puna in aplicare initiativele privind segmentul premium, mai ales cand se preconizeaza investitii de 2 mld. dolari (1,6 mld. euro) intr-o masina de volum care adusese in trecut beneficii considerabile, scrie International Herald Tribune.
Acesta era proiectul major al GM, supranumit CXX, care avea sa surclaseze modele populare precum Escalade, Yukon si Suburban, definitorii pentru imaginea gigantului auto timp de aproape 15 ani. Executivii de la GM au renuntat la proiectul CXX in unanimitate. Astfel, epoca marelui SUV s-a terminat chiar inainte de a incepe, influentata de preturile explozive ale carburantilor si de optiunile consumatorilor, care s-au reorientat catre masini mai mici si mai eficiente.
"Ar fi fost foarte dificil sa cheltuim cateva miliarde de dolari pentru a demara proiectul in conditiile actuale", a declarat Robert Lutz, vicepresedintele de la GM si seful departamentului de dezvoltare a productiei. "Realitatea s-a instalat".
Intr-adevar, realitatea pentru GM este una dura. Dupa ce a pierdut 18,8 mld. dolari (15 mld. euro) in prima jumatate a acestui an, iar perspectivele nu sunt tocmai favorabile, GM incearca sa-si asigure viitorul printr-o potentiala fuziune cu Chrysler, un alt producator auto american care se confrunta cu probleme grave.
Actiunile GM au pierdut 76% in cursul acestui an, iar actiunile Ford s-au prabusit cu 70%. Desi producatorii americani sunt victimele propriilor erori, declinul economic general ii afecteaza, de asemenea. Chiar si Toyota, producator japonez puternic, a anuntat