Până anul trecut, românii se răsfăţau la shopping, crezând că au resurse nelimitate. Acum au devenit mult mai atenţi la propriul buget. Recesiunea şi limitarea creditării au înjumătăţit afacerile retailerilor de electrocasnice, care estimează că piaţa îşi va reveni de-abia în anul 2011. Comportamentul consumatorilor din România s-a schimbat foarte mult odată cu apariţia crizei economice. Dacă până anul trecut românii nu se consultau cu familia ori cu colegii de serviciu atunci când îşi cumpărau obiecte electrocasnice, acum verifică de cel puţin trei ori ofertele de preţuri, iar toate deciziile în materie de shopping le fac împreună cu cei apropiaţi. Până în 2008, cumpărătorii spuneau „experimentăm, mai mult e mai bine, risipim şi avem resurse inepuizabile“.
În prezent, aceiaşi oameni spun, când sunt la cumpărături, că „mai puţin e mai bun, reparăm, decidem cu familia şi avem resurse limitate“, potrivit unei cercetări realizate de compania Daedalus.
„Înainte vindeam volume foarte mari de marfă. Acum, alegerea a devenit mult mai importantă“, consideră Cristian Moanţă, directorul de marketing al grupului Altex. El a completat că retailerii investesc din ce în ce mai mult în educarea angajaţilor, deoarece consumatorii întreabă mult mai multe lucruri despre produsele electrocasnice decât până acum.
Piaţă în cădere liberă
Expansiunea pieţei a început în anul 2006, când românii au cumpărat obiecte electrocasnice de un miliard de euro, ajutaţi de creditul „doar cu buletinul“. Vânzările au crescut în fiecare an, ajungând în 2008 la nivelul de 1,7 miliarde de euro. În ultimul trimestru al anului trecut, criza şi-a făcut apariţia şi în ţara noastră, iar vânzările retailerilor au început să scadă vizibil. În primele şase luni ale lui 2009, vânzările de electrocasnice au scăzut cu 50% faţă de aceeaşi perioadă a anului tre