"Profitul tău zilnic." "Cumperi mai mult, plăteşti mai puţin. Cîştigi oricum." "Mereu mai bine pentru tine." "Ştii de ce revii." "Pentru o viaţă mai bună." Imnul consumului - un colaj alcătuit din sloganurile a cinci hipermarketuri bucureştene - răsună pe undeva prin subliminal. Mesajul este continuu şi univoc, indiferent de prăvălie: "Eşti cumpărător? Atunci eşti în profit!". Primul retailer testa piaţa românească în urmă cu 13 ani, iar marea explozie de supermarketuri şi hipermarketuri se producea acum şapte ani. În 2008, magazinele sînt mai pline ca niciodată, iar comportamentul de consum arată că românii nu s-au săturat de "shopping", ci abia i-au prins gustul. Un studiu realizat de compania de cercetare Nielsen şi dat publicităţii în luna septembrie demonstrează că doi din trei bucureşteni lasă în fiecare lună peste 80% din banii destinaţi cheltuielilor la hipermarket sau supermarket. La nivel naţional, consumatorii plătesc anual circa trei miliarde de euro pentru următoarele mărfuri: ţigări, bere şi sucuri acidulate.
"Iei acum, plăteşti la anuâ!"
Duminica, într-un hipermarket din cartierul bucureştean Titan. Haos de branduri şi etichete. E plin: de reduceri şi de oameni. La intrarea principală te izbeşti imediat de un zid de superoferte: baxuri de bere, rîuri de croissante, condimente, DVD playere, calorifere electrice. Peste tot sînt afişe, panouri şi bannere. Şocul vizual iniţial şi trecerea printre stivele de oferte îţi lasă impresia că întreg hipermarketul este un fief al discount-urilor. Sloganurile ţintesc nu inteligenţa, ci foamea primordială, scormonind insidios la baza piramidei nevoilor. Panourile se succed cu repeziciune, culorile sînt ţipătoare, iar preţurile sînt confuze: scutece adulţi - 21,25, redingotă Rozana - 115,82, balsam de ras - 14,48, ornament de păr - 2,29, pantaloni de damă - 27,69, pijama bărbaţi - 31,14, minge fotbal