Autorităţile promit o taxă antipoluantă, dar şi cu un nivel rezonabil. Greu să împaci "şi capra şi varza", spun specialiştii Sursa: CODRIN PRISECARU
Guvernul Ponta trebuie să prezinte astăzi, în şedinţa de Guvern, o nouă formulă de calcul pentru taxa auto. Anul trecut a fost suspendată taxa de poluare, care a reintrat în vigoare la începutul lui 2013. Aceasta se aplica maşinilor înmatriculate în România înainte de 2007. Pentru că nu plătiseră prima înmatriculare, acestea erau taxate la prima vânzare. Reintrată în vigoare, aceasta a devenit un cui al lui Prepelea pentru Guvern.
Concret, guvernul Ponta a promis o nouă formulă de calcul pentru taxa auto în care să împace însă două principii divergente, spun specialiştii. Aceasta ar trebui să aibă atât un caracter social, cât şi de protecţie de mediu. Un principiu care va trebui respectat, şi care este şi spiritul directivelor europene, este „poluatorul plăteşte”. În octombrie, premierul Ponta promisese însă şi o nouă taxă care să nu depăşească în unele cazuri valoarea maşinii. Taxa auto a reintrat în vigoare
Or, acest din urmă principiu este unul aproape imposibil de respectat pentru maşinile vechi şi foarte poluante şi care, e adevărat, sunt singurele accesibile celor cu venituri reduse. „Nenorocirea este că cei care iau această decizie vor intra fie în conflict cu UE, dacă aplică o formulă care duce la discriminare, fie o aplică o formulă strict matematic, cu o duritate fără seamăn şi atunci preţul va depăşi în unele situaţii valoarea maşinii. Sunt unele maşini într-o stare extrem de proastă, care se vând şi cu 500 de lei. Dar nu e loc prea mult de manevră”, a comentat pentru EVZ Constatin Stroe, reprezentant Dacia.
Haos la tribunale
Orice nouă taxă va da cel mai probabil din nou bătaie de cap tribunalelor. Cea introdusă în 2011, valabilă câteva zile din 2012, şi suspendată pentru restul de z