Solutia aplanarii conflictului dintre seful statului si primul-ministru pare a fi o enigma chiar si pentru specialistii in drept constitutional. Si asta pentru ca, spun ei, intr-o lupta a orgoliilor, Traian Basescu si Calin Popescu Tariceanu actioneaza imprevizibil.
Ioan Stanomir, profesor de Drept Constitutional, a declarat pentru Realitatea TV: "Curtea Constitutionala nu poate solutiona ceea ce este nesolutionabil si anume calitatea precara a actului de guvernare si tensionarea inadmisibila a relatiilor dintre presedinte si prim-ministru".
Totusi, o solutie trebuie gasita. Daca nu se ajunge la o intelegere, atunci exista alte doua posibilitati, spun constitutionalistii. Profesorul Stanomir spune: "Se va ajunge la o solutie constitutionala, fie prin initierea unei proceduri de suspendare din nou a sefului de stat, exista si aceasta posibilitate, fie prin initierea de catre primul-ministru a unei noi propuneri pentru postul de ministru al Justitiei".
Constitutia Romaniei reglementeaza clar numirea membrilor Guvernului. La articolul 85, alineatul 2 se prevede:
"In caz de remaniere guvernamentala sau de vacanta a postului, presedintele revoca si numeste, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului".
In precedentul Cioroianu, premierul s-a adresat Curtii Constitutionale pentru a lamuri situatia. Curtea a hotarat atunci ca "presedintele Romaniei nu are drept de veto fata de propunerea primului-ministru, ci are dreptul de a verifica corespunderea pentru functie a candidatului si poate cere primului-ministru o alta propunere de candidat la functie".
Stanomir a mai declarat: "Prin prerogativele pe care le detine, presedintele nu poate fi privit ca un simplu semnatar al unui decret de numire la propunerea primului-ministru...Se poate argumenta ca exista un interes legitim al sefului de stat d